За найгіршими, але не менш реалістичними прогнозами, ми можемо зіткнутися з різким неконтрольованим ростом цін на електроенергію в 2-3 рази.
“Яка буде вартість електроенергії після 1 липня 2019 року?” — головне питання останніх кількох тижнів. Проте, на нього не може дати відповідь жоден спеціаліст в Україні. І не тому що у нас вони погані, а тому що ніхто уявлення не має, що взагалі відбуватиметься.
За найгіршими, але не менш реалістичними прогнозами, ми можемо зіткнутися з різким неконтрольованим ростом цін в 2-3 рази.
Вже з 1 липня відповідно до Закону України “Про ринок електричної енергії” повинен запрацювати новий ринок електроенергії, де ціна повинна формуватися на конкурентних умовах.
Але у нас і ринку нема (92% генерації — це державні підприємства та ДТЕК Ахмєтова), ми ще й ряд необхідних підготовчих дій не змогли провести:
відсутній імпорт електроенергії та інструменти, що збільшують конкуренцію;
не проведені з учасниками ринку тестові операції всіх систем нового ринку;
не врегульовано проблему 36 млрд заборгованості;
викривлення ринку через наявність перехресного субсидіювання;
не створено умови роботи ринку двосторонніх договорів (відсутні правила проведення аукціонів, не створено аукціонну платформу, не укладено відповідні договори);
не імплементовані правила моніторингу ринку (REMIT regulation), що встановлюють підходи до виявлення і припинення цінових маніпуляцій та інших порушень.
І це далеко не весь перелік невирішених питань. Але повернемося до простих речей. Що це все означає?
До початку липня залишився 1 місяць. Якщо виробник певної продукції зараз звернеться до постачальника електроенергії з проханням повідомити про майбутню вартість енергії, то не отримає чіткої відповіді. Звідси запитання — як планувати вартість товарів та бізнес процеси?
І мова не йде лише про виробників продуктів чи послуг. Асоціація водоканалів України “Укрводоканалекологія” на засіданні комітету ПЕК заявила, що водоканали не зможуть виплатити заборгованість, а отже ризикують бути відключені від електроенергії.
Нема води — нема тепла. І не тільки тепла. Каналізація — бай-бай, екологічна катастрофа — welcome. Так, так, з комунальниками краще не жартувати.
Але при найгірших сценаріях — це не межа. Зростання цін на комунальні послуги логічно призведе до росту вартості товарів. Що, в свою чергу, збільшить ризики інфляції та знизить конкурентоспроможність української промисловості.
Дуже цікаво, що за останні дні багато експертів висловили своє занепокоєння щодо неготовоності запуску ринку з 1 липня 2019 року.
Зокрема, Євросоюз, ЄБРР, ЄІБ та Світовий банк одноголосно заявили, що при такому рівні підготовки нам необхідно відкласти запровадження цієї реформи.
Незважаючи на це, українські чиновники в НКРЕКП та в Міненерго на пару з вугільною генерацією в особі компанії ДТЕК продовжують запевняти, що все готово для запуску нового ринку.
Звідки така певність в успіху реформи, якщо всі навколо лише заявляють один за іншим, що з такою підготовкою переходити на новий ринок не можна.
“Кінцевий ефект відкриття ринку електроенергії 1 липня 2019 року — ризик інфляцій та загального зростання цін,” — ідеться в аналітичних довідці німецького проекту Low Carbon Ukraine, які є консультантами віце-прем'єр-міністра України.
Кому вигідно довезти країну до колапсу? Аналізуйте, хто висловився в підтримку перенесення ринку, а хто за запровадження його з 1 липня — і все стане ясно.
Що робити
Важливо зрозуміти, що ніхто від реформи енергетичного ринку не відмовляється і його слід запускати. Лише перед цим необхідно прийняти всі необхідні нормативні акти, пропрацювати, щонайменше, півроку у тестовому режимі, щоб розуміти як працюватиме ринок, які будуть прогнозовані ціни на електроенергію.
Але поки ми цього не зробили, дуже важливо перенести запровадження ринку електроенергії до 1 квітня 2020 року. У Верховній Раді вже зареєстровані відповідні законопроекти, які у терміновому порядку необхідно виносити у сесійну залу та приймати в цілому.
Те, що може робити кожен — вимагати від депутатів своїх мажоритарних округів, політичних сил, які ви підтримуєте, прийти в сесійну залу та підтримати відповідний законопроект.
Олена КОЛТИК, директор з розвитку Української асоціації відновлюваної енергетики, співзасновник ГО “ReThink”
Президент Владимир Зеленский подписал указ о ликвидации медико-социальных экспертных комиссий.
Україна потребує близько 160 новітніх винищувачів, аби мати потужні військово-повітряні сили, які зможуть "домінувати" над ворогом в небі.